397F82923ac44fc288f985b6eaa2d92807899eec

Studie- og ordensregler

For at sikre et godt undervisningsmiljø, i et forpligtende fællesskab for såvel elever, kursister som medarbejdere, har HF & VUC Vest udformet regler og retningslinjer for god studiepraksis og demokratisk adfærd, som alle på HF & VUC Vest skal kende og efterleve.

Reglerne er vedtaget på baggrund af Børne- og undervisningsministeriets Bekendtgørelse nr. 1388 af 9. december 2019 om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser.

Vi understøtter og arbejder for et fagligt og udviklende læringsrum, hvor alle forventes at overholde de almindelige regler for orden og samvær. Retningslinjerne er med til at skabe tryghed og vi forventer, at du som kursist på HF & VUC Vest tager et medansvar for dit eget uddannelsesforløb og for fællesskabet med skolens andre elever, kursister og ansatte – både fagligt og socialt, således at alle får de bedst mulige studie- og arbejdsbetingelser

Studie – og ordensreglerne gælder både ansatte og alle vores kursister og elever på AVU, DSA, FVU, OBU og HF.  Studie- og ordensreglerne har været behandlet i MIO, kursistrådet og skolens bestyrelse og træder i kraft d. 20.08.2024.

Underviserne orienterer i introduktionsforløbet nye elever/kursister om studie- og ordensreglerne, formål og baggrund for dem, samt sanktioner ved overtrædelse. Studie- og ordensreglerne er offentliggjort på skolens hjemmeside og elever/kursister skal løbende holde sig opdateret om reglerne.

Studieregler

Møde- og afleveringspligt

Som studiedeltagende på HF & VUC Vest forventer vi af dig, at du:

  • arbejder med dine lektier og møder til tiden (også efter pauser).
    • Den daglige undervisning er placeret mellem 8.00 og 15.30, i hvilket tidsrum man som elev/kursist skal være til rådighed. Placeres undervisningen udenfor dette tidsrum, vil dette varsles min. en uge i forvejen.
  • er en aktiv medspiller og deltager i den daglige undervisning, samt i det sociale liv i og omkring klassen. afleverer dine skriftlige opgaver til tiden (uden snyd).
  • holder dig orienteret om lektier, opgaver, skemaændringer via LudusWeb/Teams.
  • holder dig orienteret om kursistudvalgets arbejde og arrangementer 
  • Deltager i terminsprøver, interne prøver og eksamen, hvor man møder ind min. 30 før prøvens begyndelse.
  • Følger de anvisninger dine undervisere giver – herunder også om brugen af pc, mobiltelefon og spisning.

Tilrettelægges undervisningen med virtuel deltagelse (uden fysisk fremmøde), gør institutionen eleven/kursisten opmærksom på, hvilke retningslinjer der gælder for studiedeltagelse (eks. skriftlige afleveringer, opgavebesvarelser mm.) og dermed for opfyldelse af mødepligt.

Møder du udfordringer, der gør, at du har svært ved at være studiedeltagende, er det vigtigt, at du altid informerer dine lærere og din uddannelsesvejleder. Din deltagelse i undervisningen på HF & VUC Vest er til glæde og gavn for både dig og dine medkursister. Er du ikke aktiv i samarbejdet med dine lærere og medkursister omkring dit uddannelsesforløb, betragter vi dig som ikke studiedeltagende og vil sanktionere jf. retningslinjerne herfor.

 

Fravær

Underviserne registrerer fravær i starten af hver lektion, hvor der føres fravær for HELE lektionen (der registreres ikke fravær på minuttal). Kommer man som elev/kursist for sent til undervisningen (dvs. efter registrering) vil dette udløse fravær for hele lektionen – det samme gør sig gældende, hvis man forlader undervisningen før tid.

Er undervisningen aflyst (pga. undervisers sygdom, kursusdeltagelse e.lign), registreres der ikke fravær i de aflyste lektioner. Vær dog opmærksom på, at undervisningen kan gennemføres uden lærerens deltagelse, hvor der arbejdes selvstændigt på klassen eller hjemmefra. I disse tilfælde registreres fravær enten af en anden fra institutionen eller via afleveringer, som underviseren registrerer.

Hvis du er fraværende på grund af aktiviteter, der ikke kan sidestilles med undervisning, fx sygdom, barns sygdom, borgerligt ombud, forsvarets dag o.lign. registreres du som fraværende. Er du syg/fraværende, SKAL du altid og hver dag i hele perioden registrere dit fravær, og den overordnede årsag hertil, via LudusWeb. Ved længerevarende fravær laves der en aftale med uddannelsesvejledningen. 

Elever/kursisters fravær monitoreres og opgøres jævnligt. Underviserne følger elevernes/kursisternes fysiske og skriftlige fravær og drøfter dette med holdets team. Er der tale om et generelt problem, kontakter klasselederen uddannelsesvejledningen, hvorefter vejleder/underviser tager en samtale med den enkelte elev/kursist. Ved enkeltfags- og AVU-kursister tager underviserne direkte kontakt til uddannelsesvejledningen. Formår eleven/kursisten ikke at rette op på fraværet, sanktioneres der jf. nedenstående.

Ferie uden for skolens officielle feriekalender er IKKE muligt. Du må gennem din uddannelse på HF & VUC Vest, hverken indgive ønske om ferie eller for den sags skyld vælge at afholde ferie ud over de i skoleåret allerede indlagte feriedage. En ekstra ferie indlagt i undervisningsperioden kan have flere uheldige konsekvenser både fagligt og socialt, og i sidste ende kan det betyde, du ikke anses for studieaktiv og enten får stoppet din SU eller udmeldes fra studiet.

Skriftligt fravær (HF)

Rettidig aflevering defineres ved overholdelse af afleveringstidspunkt, samt opfyldelse af omfang/indhold/kvalitet, som afgøres af den enkelte underviser. I særlige tilfælde kan elever/kursister indgå aftalte om udskudt afleveringsfrist med deres underviser.

Afleverer man ikke rettidigt indkaldes elever/kursister der er indskrevet på ordinære hold til lekticafé (fremgår af skemaet i LudusWeb), hvorefter man afleverer sit skriftlige arbejde (efter nærmere aftale med underviser). Indkaldes man gentagne gange eller forsømmer sit skriftlige arbejde, kan dette medføre sanktioner jf. manglende studiedeltagelse.

Sanktionerne træder i kraft, når det skriftlige fravær har nået et uacceptabelt niveau – både gennemsnitligt i alle fag og i et enkelt fag. 

Netkursisternes fravær registreres og følger en særskilt sanktionsprocedure.

Sanktioner ifm. fravær (ordinære elever/kursister)

  • 1.  Samtale med klasseleder/vejledningen

Klasselederen/vejlederen indkalder eleven/kursisten til  en pædagogisk tilrettevisning. Ved mødet orienteres eleven om fraværet/manglende skriftlige opgaver og opfordres til at nedbringe fraværet/det forsømte indenfor en given tidsramme. Eleven/kursisten orienteres yderligere om konsekvenserne ved fortsat fravær/skriftlige forsømmelser.

Som led i samtalen kan vejlederen/underviserne iværksætte opfølgning på samtalen via følgende fastholdelsestiltag:

  • Løbende møder ml. vejleder og elev/kursist, mhp. opfølgning på aftalen.
  • Aftale om afleveringsplan for manglende skriftlige opgaver (med underviserne)
  • Aftale om deltagelse i lektiecafé
  • Andet

 

2.       Samtale med vejledning – skriftlig aftale/advarsel

Ved vedvarende/stigende fravær indkaldes eleven/kursisten til samtale med uddannelsesvejledningen, mhp. en skriftlig advarsel. Eleven/kursisten får mulighed for at udtale sig, før den endelige beslutning om en skriftlig aftale/advarsel træffes. I de tilfælde, hvor det vurderes, at eleven er frafaldstruet, orienteres en vejleder fra Ungdommens Uddannelsesvejledning/socialrådgiver fra Jobcenteret til trepartssamtale mhp. at finde frem til en holdbar løsning.

Kontrakten kan bestå af en fremtidig opfyldelse af møde- og afleveringspligt eller en beslutning om udskrivning og/eller overførsel til en anden ungdomsuddannelse/beskæftigelse.

En skriftlig advarsel er en alvorlig påmindelse om, at fravær og manglende skriftlige opgaver skal ophøre. En skriftlig advarsel gives altid ud fra en objektiv registrering af fravær og manglende skriftlige opgaver og altid til elever/kursister, som fortsætter med at forsømme og ikke aflevere skriftlige opgaver efter samtale med vejleder og diverse fastholdelsestiltag, jf. ovenfor. Den skriftlige advarsel sendes til eleven (og dennes forældre, hvis eleven er under 18 år).

Uddannelsesvejlederen fastsætter en opfølgningsdato, men følger ugentlig op på eleven/kursistens fravær/manglende afleveringer og reagerer på fortsat forsømmelse.

3.       Øvrige sanktioner

Hvis eleven/kursisten ikke retter op på sit fravær, erklæres eleven/kursisten for ikke-studieaktiv, hvilket resulterer i at SU stoppes. Retter eleven/kursisten op på det forsømte og nedbringer sit fravær, kan der efter 4 ugers stabil studiedeltagelse (og efter aftale med vejleder) genoptages SU på SU.dk.

Er SU stoppet og registreres der fortsat fravær i et eller alle fag udløses følgende sanktioner:

AVU:

  • Kursisten udskrives

Hf:

  • eleven/kursisten mister retten til at blive indstillet til eksamen – dette er også gældende, hvis fraværet kun registreres i et enkelt fag af en samlet uddannelse.
  • Kursisten udskrives.

Sanktioner ifm. manglende studiedeltagelse (netkursister)

Som netkursist kræver aktiv studiedeltagelse, at man afleverer/besvarer sine modul- og delopgaver til tiden og får dem godkendt. Gentagne afleveringer af samme opgave, uden at denne godkendes, medfører sanktioner i henhold til manglende studiedeltagelse. Får man ikke afleveret til tiden er der følgende varslingsprocedure:

  • Brev 1. Administrationen udsender en mail via e-boks til kursisten, hvoraf det fremgår, at den manglende aflevering er noteret, og at der gives 5 ekstra dages afleveringsfrist. Mailen er samtidig en advarsel om udmeldelse og noteres i kursistens journal. En kursist kan max. modtage denne varsling 2 gange i et fag/forløb.  Yderligere forsømmelse resultere i direkte udmelding.
  • Brev 2: kursisten får tilsendt et udmeldelsesbrev og meldes administrativt af holdet.

Uddannelsesvejledningen kan i samråd med uddannelsesleder/rektor og underviserne,  efter en individuel konkret vurdering af baggrunden for eleven/kursistens fravær beslutte, at der skal tages særlige hensyn, således at eleven/kursisten på trods af for højt fravær og for mange manglende skriftlige afleveringer ikke omfattes af en eller flere af ovenstående sanktioner. I så fald vil det dog altid være et vilkår, at fraværet bliver bragt ned.

Ved sygdom og behandlingsforløb

Ved sygdom og længerevarende fravær, kan der undviges fra ovenstående sanktioner, så der kan tages hensyn til elever/kursister, hvis fravær skyldes dokumenteret sygdom eller særlige problemer. Dette gælder dog ikke netkursister.

Skolen skal tilbyde sygeundervisning til elever, der på grund af sygdom i længere tid ikke kan følge den almindelige undervisning. Senest 10 dage efter, at eleven sidst deltog i undervisningen, skal skolen kontakte eleven (hvis eleven er under 18 år elevens forældre) om iværksættelse af sygeundervisning. Undervisningens omfang kan normalt ikke overstige fem ugentlige timer og kan normalt ikke strække sig ud over 40 skoledage. Den gennemførte undervisning erstatter den uddannelsestid, eleven i den pågældende periode ikke har gennemført.

Hvis en elev på grund af sygdom herunder behandlingsforløb har kortvarigt fravær eller forventes af få hyppige, kortvarigt fravær, kan eleven tilbydes supplerende undervisning i tilknytning til elevens deltagelse i den almindelige undervisning. Den supplerende undervisning erstatter den uddannelsestid, eleven ikke har gennemført.
Skolen kan således i ovenstående tilfælde dispensere for fraværet. Eleven skal i givet fald give relevant oplysning om og dokumentation i form af en lægeerklæring for sin sygdom. Udgiften til lægeerklæring afholdes af eleven.

Ved sygdomsperiode på mere end 40 skoledage
Uddannelsesleder vil sammen med eleven (og hvis eleven er under 18 år elevens forældre) vurdere hvorvidt eleven har mulighed for at genoptage skolegangen og i givet fald udarbejde en plan herfor.
Hvis eleven ikke kan fortsætte det pågældende skoleår, kan det aftales, at eleven tilmeldes samme klassetrin det følgende år.
Statens Uddannelsesstøtte vil normalt blive stoppet, med mindre der søges dispensation. Dette kræver en lægeerklæring og en formodning om, at eleven genoptager skolegangen senest ved starten af det kommende skoleår. Elevens status er i givet fald ”tilmeldt klassen men ikke studieaktiv pga. dokumenteret sygdom”.
Hvis en elev mod sin vilje udskrives pga. sygdom (sygdom som er dokumenteret), skal der gives klagevejledning herunder muligheden for at søge SU.
I henhold bekendtgørelsen. BEK nr. 497 af 18. maj 2017, kap. 8 §§ 52 – 56 om sygeundervisning.

Andet

Registreret fravær og manglende opgaver overføres ikke fra det ene skoleår til det andet (bortset fra HI/DA-opgaven). En skriftlig advarsel bortfalder normalt efter et år, med mindre andet fremgår af den konkrete afgørelse i den enkelte sag. (Advarsler ifm. snyd bortfalder IKKE).

Snyd, afskrift og plagiat

Afskrift i forbindelse med afleveringer og eksamen såvel fra internettet som fra medkursister betragtes som snyd og medfører bortvisning. Det anses som snyd, hvis man helt eller delvist har afskrevet fra andre opgavebesvarelser, ikke angiver kilder eller hvis andre skriver eleven/kursistens opgavebesvarelse. Således er det også snyd at generere tekster via ChatGTP eller lignende AI-baserede værktøjer. Medvirker man til snyd hos en anden elev/kursist kan man ligeledes sanktioneres for medvirkende. Hvis en underviser mistænker en elev/kursist for snyd indkalder denne i første omgang eleven/kursisten til samtale, med det formål at give eleven/kursisten en tilrettevisning. Opgavebesvarelsen registreres som ikke-afleveret. Opdages en elev/kursist gentagne gange i snyd, vil der sanktioneres ift. dette, evt. med midlertidig eller permanent bortvisning jf. overtrædelse af skolens ordensregler).

Bortvises man pga. snyd fra en prøve (både intern prøve, eksamen terminsprøve o.a.) betyder det samtidig, at der ingen bedømmelse sker i forbindelse med den pågældende prøve. Bortvisning kan ske pga. uretmæssig adgang til internettet under en prøve, hvor dette ikke er tilladt, eller ved brug af ikke-tilladte hjælpemidler. Bortvisning kan også ske, selvom eleven/kursisten ikke har brugt det til besvarelse af sin opgave. Rektor vurderer om eleven/kursisten kan fortsætte sit studie eller skal gentage forløbet.

Mobiltelefoner er forbudt til alle eksaminer (undtagen dispensationer på AVU). Derfor skal de enten efterlades der hjemme eller slukkes og afleveres ifm. eksaminationen. Hvis mobilen er fremme ifm. eksamen, er der mistanke om snyd og det kan medføre bortvisning fra eksamen.

Det er ligeledes fuldstændig forbudt at kommunikere med andre under eksamen (via sms, Facebook, Teams-chat, messenger osv). Kommunikation med andre kan medføre bortvisning. Det anbefales at man inden eksamen slår notifikationer fra på alle sine enheder, så man ikke uretmæssigt bliver anklaget for snyd.

Karakterer og løbende evaluering

Det er vigtigt, at der opstår et godt samspil mellem elever/kursister og undervisere, hvorfor det er vigtigt at elever/kursister indgår konstruktivt og positivt i samarbejdet med deres faglærere om evaluering og udbytte af undervisningen, så vi kan sikre den bedst muligt gennemførsel for den enkelte elev/kursist.

Den løbende evaluering sikrer eleven/kursisten et klart billede af sit faglige standpunkt, udfordringer og progression. Underviseren har dermed også mulighed for at vejlede elevens/kursistens faglige udvikling, gode studievaner og arbejdsmetoder. På hf afholdes der faglige samtaler 2 gange årligt (efterår/forår)

På AVU kan du efter anmodning få udstedt et deltagerbevis for faglig dokumentation i et fag, når du har fuldført undervisning på basisniveau, på niveau F eller E, når betingelserne i fagets læreplan er opfyldt, herunder at den faglige dokumentation er egnet til vurdering, og du har opnået kompetencer svarende til BESTÅET. På niveau G og D aflægges prøve. 

Der gives ingen standpunktskarakterer på HF & VUC Vest, idet alle fag/niveauer afsluttes med enten faglig dokumentation eller en eksamen/prøve.

Betingelsen for at bestå et fag (uanset niveau) eller en hf-studentereksamen er, at gennemsnittet er mindst 2,0.

Eksamen

Skolen informerer elever/kursister i god tid om regler/retningslinjer og procedurer ved eksamen. Underviserne sørger desuden for at elever/kursister er bekendt med de specifikke eksamensvilkår i de forskellige fag.

Man har som elev/kursist pligt til at sætte sig ind i de gældende regler for eksamen og det er eleverne/kursisternes eget ansvar at medbringe relevante og tilladte hjælpemidler til eksamen. Deltager man i terminsprøver, interne prøver og eksamen, møder man ind min. 30 før prøvens begyndelse.

Skolen offentliggør inden eksamensperiodens start en oversigt over eksamensdatoer, elever/kursister er under hele eksamensperioden forpligtiget til at holde sig orienteret om eksamen i LudusWeb, da tiderne for mundtlig eksamen kan ændres. Ønsker man at framelde sig eksamen, skal dette ske direkte til uddannelsesvejledningen.

Sygdom ifm. eksamen og årsprøver

Hvis en elev/kursist bliver syg før en skriftlig eller mundtlig eksamen skal vedkommende hurtigst muligt kontakte skolen. Hvis skolen ikke har modtaget besked inden prøvens påbegyndelse, betragtes eleven som udeblevet fra eksamen uden grund.
Samme dag som eleven/kursisten sygemelder sig til eksamen, skal denne tage kontakt til egen læge, således at lægen kan attestere (lægeattest), at eleven pga. sygdom ikke kan deltage i den pågældende eksamen. Eleven/hjemmet afholder selv udgiften til lægeattest. Lægeattesten skal være skolen i hænde senest 48 timer efter eksamen. Når man afleverer en lægeattest på hf, tilbydes eleven sygeeksamen, der så vidt muligt aflægges i samme eksamenstermin som den ordinære eksamen – ellers i sygeeksamensterminen. På AVU vil eksamen blive aflagt i næstkommende termin.

Ved sygdom i forbindelse med terminsprøver kræves der ikke lægeattest, eleven skal dog kontakte skolen så tidligt som muligt.

Oprykning i næste klasse/niveau

HF & VUC Vest kan nægte en elev/kursist oprykning/indskrivning til næste klassetrin/niveau i overensstemmelse med § 12 i Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 1338 af 9/12 2019 om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser. Dette er også gældende for AVU.

En elevs oprykning i næste klasse/niveau er betinget af, at eleven har deltaget i eksaminer, herunder skolens interne prøver, samt at eleven har deltaget i og har fået tilstrækkeligt udbytte af undervisningen.
Eleven har krav på oprykning, når eleven har mindst 2,0 i gennemsnit af de karakterer, som er opnået ved afslutningen af skoleåret. Det drejer sig om årets eksamener og evt. individuelle, faglige vurderinger.
Hvis en elev ikke har opnået mindst 2,0 i gennemsnit ved afslutningen af skoleåret, kan eleven nægtes oprykning, hvis det vurderes, at eleven på baggrund af den løbende evaluering ikke har fået tilstrækkeligt udbytte af undervisningen.

Eleven skal have mulighed for at udtale sig, før rektor træffer den endelige beslutning om manglende oprykning.

Intern kommunikation, herunder på skolens intra (Teams)

Teams fungerer som skolens intranet og bruges til intern information og kommunikation. Elever/kursister på HF & VUC Vest har pligt til dagligt at læse informationer på Teams. Officielle mails fra skolen sendes enten via Outlook eller E-boks.  

Skolens ordensregler for samvær gælder også ifm. kommunikation på skolens platform/mail. Det betyder at der skal holdes en ordentlig tone og andre skal behandles med respekt.

Undervisningsmidler

Udleveret materiale og værktøjer, som HF & VUC Vest stiller til rådighed, skal behandles med omhu og respekt.  Bortkommer en bog eller ødelægges den f.eks. ved tilskrivninger, skal bogen erstattes af eleven. Erstatningsansvaret gælder også for andre udleverede undervisningsmidler.
Bøger og andre undervisningsmidler, der ikke bliver afleveret rettidigt, vil, efter at skolen har rykket for aflevering, blive sendt til Gældstyrelsen til videre behandling.
HF & VUC Vest orienterer i introduktionsbrevet nye elever/kursister om, hvilke undervisningsmidler eleven selv skal anskaffe sig.

 

Ordensregler

Ordensregler

Som elev/kursist på HF & VUC Vest skal de almene normer for god orden og samvær overholdes, således at vi sikrer respektfulde relationer mellem eleverne/kursisterne, institutionens bestyrelsesmedlemmer, ledere, lærere og andre ansatte. De er vigtigt for institutionen, at skolekulturen bæres af respekt, trivsel og tryghed. Det betyder også at man lytter til andre og optræder åbent, imødekommende og med respekt for andre. Dette gælder i alle situationer – også udenfor den almindelige undervisning (fredagscafé, studieture, fester m.v.). Det forventes, at elever/kursister og ansatte omgås i en ordentlig tone i skrift og tale – dette gælder både på institutionens matrikel, men også udenfor og i det virtuelle rum (eks. sociale medier). Vi accepterer ikke vold, trusler, chikane eller mobning over for elever/kursister eller ansatte på HF & VUC Vest  -  hverken fysisk, psykisk eller i det digitale rum. Sker dette på skolens grund eller i relation til skolen, kan det medføre bortvisning. Elever/kursister skal desuden efterkomme de mundtlige og skriftlige anvisninger som institutionen giver kursister/elever, for at skabe – eller genskabe – et godt studiemiljø på skolen.

Det forventes af elever/kursister, at de:

  • Behandler inventar, bygninger og arealer hensynsfuldt og ordentligt. Elever/kursister står til ansvar for deres handlinger og er underlagt erstatningspligt, dette gælder både ift. skolens inventar, undervisningsmidler eller noget der tilhører andre elever/kursister eller ansatte. Erstatningspligten gælder også ifm. undervisningsaktiviteter udenfor skolen.
  • Rydder op efter sig selv og bidrage til, at skolen og det omkringliggende område er præget af et rent miljø og god orden (stole sættes op, affald sorteres, affald smides ikke i naturen eller bymiljøet).
  • Indtager deres frokost i skolens kantine.
  • Følger anvisninger om parkering af cykler/bil.
  • Oplyser kursistnummer eller dit fulde navn ved forespørgsel fra personalet.

Desuden gælder følgende regler:

  • Det er ikke tilladt at handle/markedsføre/reklamere på skolen, det gælder også politisk agitation (i nogle tilfælde kan der søges tilladelse hos skolens rektor).
  • Alkohol må ikke indtages/medbringes i undervisningstiden og det er ikke tilladt at møde op på skole i påvirket tilstand (dette gælder også undervisningsaktiviteter udenfor skolen). Rektor kan i særlige tilfælde dispensere for denne regel.
  • Hash og andre rusmidler må ikke medbringes, indtages, besiddes, udveksles eller forefindes på skolens matrikel eller andre undervisnings- eller institutionsrelaterede arrangementer eller begivenheder. Det er ligeledes ikke tilladt at møde op i påvirket tilstand. Overtrædelse af dette forbud kan resultere i øjeblikkelig bortvisning og politianmeldelse. Skolens rektor eller en repræsentant fra ledelsen kan ved mistanke kræve, at eleven lader sig teste for rusmidler.

Krænkende adfærd, mobning

Krænkende adfærd kan være både aktivt handlende eller passivt (ved ikke at gøre noget). HF & VUC Vest tolerer ikke krænkende handlinger, hverken ift. etnicitet, religion, køn, seksualitet, alder eller handicap. Krænkende adfærd opleves og opfattes forskelligt personer imellem – det er derfor vigtigt at understrege, at det er den enkeltes opfattelse og oplevelse der er udgangspunkt for, om der foreligger krænkende adfærd. Bevæggrunden bag den krænkende adfærd – om det er tankeløst eller med krænkelse for øje – er derfor også uden betydning.

Mobning defineres som krænkende adfærd der finder sted regelmæssigt og over tid, hvor man udsættes for ubehagelig/nedværdigende eller sårende behandling fra én eller flere personer, hvor man oplever, at det er svært at forsvare sig. Mobning kan forekomme både fysisk, verbalt og på skrift. Drillerier, der af begge parter opfattes som godsindede eller som enkeltstående konflikter, anses ikke for at være mobning.

Håndtering (krænkelsessager)

  • Ved oplevelse af krænkende adfærd indberettes dette til skolens rektor, der overtager undersøgelsen af sagen. Alle involverede parter behandles lige og respektfuldt og sagen håndteres sagligt
  • Klager man til institutionen, gøres man opmærksom på, at klagen ikke kan behandles anonymt
  • Rektor kan ift. sagens alvor og karakter beslutte, at indklagede skal hjemsendes midlertidigt, mens sagen undersøges.
  • Sagen forelægges den indklagede. Sagen kan ikke hemmeligholdes, men klager vil blive orienteret, hvis der inddrages vidner ifm. undersøgelse af sagen.
  • Rektor beslutter efter undersøgelsen af sagen, hvorledes/om denne skal sanktioneres.
  • Træffes der en formel afgørelse om en sanktion efter ordensreglerne, håndteres sagen i overensstemmelse med de forvaltningsretlige sagsbehandlingsregler om høring, begrundelse og evt. klagevejledning.
  • Der kan også igangsættes en mæglingsproces, inklusive efterbehandling af sagen, således at der kan sikres fornuftige relationer mellem de involverede parter.

     

Ønsker elever/kursister at henvende sig vedr. medarbejdere, skal dette foregå efter retningslinjer vedr. klager, som beskrevet her:

  • Tal altid med underviseren inden du klager til institutionen.
  • Der kan indgives en skriftlig klage til skolens rektor. Klagen skal underskrives af alle, der indgiver klagen.
  • Hvis skolens ledelse vurderer, at der er behov for, at du uddyber din klagepunkter, bliver du og eventuelle øvrige klagere indkaldt til et møde med ledelsen
  • Klagen forelægges underviseren
  • Ledelsen beslutter om klagen skal afvises, eller om der skal tages initiativ til forbedringer, herunder f.eks. om der skal indkaldes til mæglingsmøde.
  • Afvises din klage, får du besked. Er din klage relevant indleder ledelsen arbejdet med at løse problemet.

 

Overholdelse af skolens regler vedr. brug af mobiltelefon og computer

Elever/kursister har pligt til at have deres mobiltelefoner slukket, lydløs eller indstillet på flytilstand, således at disse ikke forstyrrer undervisningen. Mobiltelefoner skal ikke ligge fremme i undervisningen.

Undervisernes anvisning mhp. brug af computer og mobiltelefon i undervisningen skal følges og elever/kursister benytter kun disse til undervisningsrelateret brug. En underviser kan således også beslutte, at elever/kursisters computere skal være slukkede/nedklappede i kortere eller længere tid. Overtrædelser af reglerne vedr. mobiler og computere kan medføre sanktioner.

  • Særlige regler ifm. virtuel undervisning: Undervisning, der afvikles virtuelt, er sidestillet med undervisning, der afvikles ved fysisk fremmøde. Det betyder, at vi har samme forventninger til dig om at møde ind til virtuelle lektioner til den aftalte tid i Teams, at være forberedt og at deltage aktivt i undervisningen - uanset om det er lærerstyret eller gruppearbejde. Når den virtuelle undervisning afvikles gennem Teams, skal dit kamera være tændt, og du skal følge lærerens anvisning i forhold til, om din mikrofon skal være tændt eller slukket. Det er ikke tilladt, at du videooptager undervisningssekvenser i Teams. Din lærer kan dog optage undervisningen og efterfølgende dele videoklippet med hele holdet - men kun hvis både læreren og alle kursister på holdet er indforståede med dette. Undtagelsesvis og i helt særlige situationer kan kravet om tændt kamera afviges. Kursisten skal ansøge den pædagogiske ledelse om retten til at benytte sig af denne mulighed i bestemte situationer.
  • Lyd, Billeder og undervisning: Tager din lærer eller andre medarbejdere situationsbilleder, optager lydklip hvor du er med - i undervisningssituationer, på studieture eller lignende, vil du mundtligt blive bedt om dit samtykke til at billedet/lydoptagelsen bliver taget og senere kan blive brugt på sociale medier eller lignende. Dette gælder selvfølgelig også, hvis du som kursist vil tage billeder, filme eller optage lyd på skolen, eksempelvis når der er undervisning. Du skal som minimum have mundtligt samtykke fra de pågældende undervisere, andre medarbejdere og medkursisterne samt fortælle, hvorfor du vil tage billeder/filme. Dine undervisere, andre medarbejdere og dine medkursister er i deres fulde ret til at sige nej til at blive optaget og uretmæssigt optagelse og/eller distribution kan medføre bortvisning.
  • Digital adfærd: Der skal altid og til enhver tid udvises god og respektfuld adfærd og IT-etik. Det er derfor forbudt at bruge sociale netværk og medier på en måde, der kan opfattes krænkende/nedværdigende for elever/kursister eller medarbejdere på skolen. Jf. ovenstående er det forbudt at dele billeder af andre uden deres samtykke.
  • Internettet: Vi opfatter internettet som en uvurderlig kilde til information, men vi tillader under ingen omstændigheder surfing efter/på eller download af pornografisk eller på anden måde anstødeligt materiale, fx hjemmesider tilhørende ekstremistiske eller voldsbaserede grupperinger (Undtaget i undervisningsøjemed). Læs mere i vores IT-politik, som du kan finde her:
  1. www.vucvest.dk/vigtigeinformationer/persondatapolitik/
  • Brugere har selv ansvar for de handlinger, som denne foretager (udtalelser, kopiering etc.). Skolen er på ingen måde ansvarlig for disse handlinger. Brugernavne og passwords til skolens it-systemer er personlige og må aldrig oplyses til andre. For brugere af skolens trådløse netværk på egne computere gælder samme regler.
    Skolens elevnetværk er tilgængeligt for alle elever/kursister. Via netværket er man forbundet til internettet gennem en firewall, der kan begrænse adgangen til ikke-skolerelevante aktiviteter på nettet. Under eksamen, er Det er kun tilladt for skolens elever/kursister at tilslutte elevnetværket.
    Ethvert forsøg på at omgå firewallen, herunder tilslutning til andre netværk end elevnetværket, betragtes som et brud på skolens ordensregler og kan medføre sanktioner.
  • Videoovervågning: HF & VUC Vest har opsat videoovervågningskameraer på afdelingen i Esbjerg, der optager i cykelkælderen, kantinen og i skolegården ud mod Nørregade. Videoovervågningen sker af sikkerhedsmæssige årsager og med kriminalitetsforebyggende formål, bl.a. for at forebygge indbrud og tyveri. Optagelserne gemmes i maksimalt 30 dage, men kan blive gemt i længere tid, hvis de skal bruges til efterforskning af en bestemt hændelse. Optagelserne kan desuden følges i realtid af HF & VUC Vests pedel. HF & VUC Vest har ikke videoovervågning på andre afdelinger.
  • Læs mere om, hvordan vi håndterer persondata: www.vucvest.dk/vigtige-informationer/persondatapolitik/  

 

Røgfri skoletid

Jf. Bekendtgørelsen af lov om røgfrie miljøer er det pr. 1. august 2021 ikke tilladt at ryge i undervisningstiden på HF & VUC Vests afdelinger. Undervisningstiden defineres som tidsrummet 7.30-16.00. Det er ikke bare røgfri skole, men røgfri skoletid som indføres. Det betyder, at det ikke kun er på skolens matrikel, der ikke må ryges, men i princippet overalt inden for undervisningstiden. Dette gælder også ifm. hul- og fritimer. Begrebet ’røgfriskole tid’ indbefatter også snus, skrå og e-cigaretter og gælder elever/kursister/personale og gæster på HF & VUC Vest. Overtrædelse af forbuddet kan medføre bortvisning!

Handleplan ifm. brud på reglerne om røgfri skoletid:

  1. overtrædelse: Mundtlig advarsel. Overtrædelsen registres i elevens sagsmappe
  2. overtrædelse: Skriftlig advarsel (sendes ud af vejledningen), reglerne for røgfri skoletid gennemgås. Overtrædelsen registres i elevens sagsmappe
  3. overtrædelse: Indkaldes til samtale med vejledningen. Overtrædelsen registres i elevens sagsmappe
  4. overtrædelse: Indkaldelse til samtale med skolens rektor, mhp. bortvisning i op til 10 dage. Overtrædelsen registres i elevens sagsmappe
  5. overtrædelse: Eleven/kursisten bortvises eleven/kursisten permanent fra HF & VUC Vest.

Studieture og ekskursioner

En del af undervisningen kan være omlagt som studietur eller ekskursion, som foregår udenfor skolen og er underlagt de samme regler som adfærd på skolen, herunder:

  • At man møder rettidigt til alle programpunkter
  • At man deltager aktivt i alle programpunkter. Deltagelse er obligatorisk og indgår i pensum.
  • At man respekterer og følger regler for ro og orden, samt følger undervisernes anvisninger for ordentlig opførsel og påbud uden diskussion.
  • At man opfører sig som en god repræsentant for HF & VUC Vest, hvilket indebærer overholdelse af skolens ordensregler – også udenfor huset.
  • Overtrædelse af reglerne kan medføre hjemsendelse (for egen regning).

Sanktioner ved overtrædelse af ordensregler

Ovenstående regler er forpligtende ift. studie og omgang på HF & VUC Vest, Esbjerg & Omegn. Det betyder således også, at HF & VUC Vests ledelse kan gribe ind, hvis disse overtrædes. Ved mindre overtrædelse af studie- og ordensreglerne kan institutionen give en mundtlig eller skriftlig tilrettevisning. En skriftlig advarsel bortfalder normalt efter et år, med mindre andet fremgår af den konkrete afgørelse i den enkelte sag. (Advarsler ifm. snyd bortfalder IKKE).

 

Sanktionering af overtrædelse af studie- og ordensreglerne. 11

Sanktionering af overtrædelse af studie- og ordensreglerne

Ved overtrædelse af HF & VUC Vests lokale studie- og ordensregler, som ikke sanktioneres med en mundtlig advarsel, vil én eller flere af følgende sanktioner blive anvendt:

  • Hel eller delvis udelukkelse fra konkrete arrangementer eller aktiviteter
  • Midlertidig udelukkelse fra undervisning i op til 10 skoledage. Kursisten/elevens fravær registreres i hele udelukkelsesperioden.
  • Fortabelse af retten til at blive indstillet til prøve i et eller flere fag, der afsluttes det pågældende skoleår.  Prøve i det eller de pågældende fag skal aflægges det følgende år (på HF2), hvis institutionen træffer beslutning om, at den pågældende på trods af en eller flere manglende prøver kan oprykkes til næste klassetrin. Er man enkeltfags eller AVU-kursist, træffer institutionen beslutning om eleven/kursisten kan genindskrives på samme niveau det efterfølgende år.
  • Bortvisning (udskrivning) af uddannelsen.

Som led i behandlingen af en sag efter de lokale Studie- og ordensregler, kan HF & VUC Vest beslutte at hjemsende en elev/kursist midlertidigt eller at begrænse elevens/kursistens adgang til institutionen midlertidigt, mens sagen undersøges nærmere.

Midlertidig hjemsendelse eller midlertidig begrænset adgang til institutionen er muligt i følgende situationer:

  1. Situationer, hvor det anses for påkrævet af hensyn til den almindelige retsbevidsthed på institutionen om overholdelsen af institutionens studie- og ordensregler. Dette kan f.eks. være tilfældet når det er anmeldt til politiet, at eleven har foretaget en voldelig, truende eller i øvrigt ulovlig handling, som kan have direkte betydning for ordenen og samværet på institutionen, og som i givet fald vil kunne medføre en permanent bortvisning.
  1. Situationer, hvor det anses for påkrævet for at opretholde ordenen og samværet på institutionen og andre elevers og ansattes deltagelse i undervisningen.

 

OBS! Kursister/elever udmeldes uden forudgående skriftlig advarsel i følgende tilfælde:

  • Hvis eleven/kursisten ikke påbegynder uddannelsen
  • Hvis eleven/kursisten afbryder sin uddannelse ved ikke at møde

 

Betingede sanktioner

HF & VUC Vest kan træffe afgørelse om, at en konkret sanktion alene iværksættes, såfremt kursisten/eleven overtræder reglerne igen inden for en nærmere bestemt periode.

HF & VUC Vest kan også fastsætte vilkår for en betinget sanktion, som er pædagogisk begrundet, for eksempel:

  • Inden en nærmere frist udbedrer kursisten skadevirkningerne som følge af kursistens overtrædelse af studie- og ordensreglerne.
  • Inden en nærmere frist gennemfører elev/kursisten på en tilfredsstillende måde nærmere bestemte aktiviteter og lignende, som er egnede til at forebygge, at kursisten gentager den skete eller andre relevante overtrædelser af studie- og ordensreglerne. Dette kan også være i henhold til, at kursisten og eventuelt forurettede kursister, ansatte eller andre gennem mægling bliver forligt eller forsonet.

Forvaltningsretten

Træffer HF & VUC Vest afgørelse om iværksættelse af en sanktion i medfør af studie- og ordensreglerne, bortset fra en mundtlig eller skriftlig pædagogisk tilrettevisning, gælder følgende regler,

  • Bestemmelserne i forvaltningsloven, herunder bestemmelserne om habilitet, partshøring, begrundelse og klagevejledning. For elever/kursister, der er undergivet forældremyndighed, inddrager, informerer og partshører institutionen forældremyndighedens indehaver særskilt ved sagens indledning, behandling og afgørelse.
  • Institutionen træffer sin afgørelse på et retligt grundlag og med et indhold, der er sagligt, herunder med en sanktion, der er rimelig og relevant i forhold til den eller de konkrete overtrædelser af institutionens studie- og ordensregler.

Klage over skolens afgørelse ved overtrædelse af studie- og ordensreglerne

En afgørelse vedrørende en elev/kursists overtrædelse af institutionens studie- og ordensregler eller bekendtgørelsen kan påklages til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Klagen skal stiles til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og sendes til institutionen. Klagen skal være modtaget af institutionen senest 10 dage, inklusive dage uden undervisning, efter, at eleven/kursisten har modtaget den afgørelse, som eleven/kursisten klager over. Fristen er dog 5 dage, inklusive dage uden undervisning, for en klage over en advarsel (bekendtgørelsens § 5, stk. 2), eller en afgørelse om hel eller delvis udelukkelse fra konkrete eller typer af arrangementer eller aktiviteter, eller en afgørelse om midlertidig udelukkelse fra undervisning i indtil 10 skoledage eller et forbud mod, at eleven i en nærmere bestemt periode medbringer og anvender nærmere bestemte private genstande eller typer af genstande (bekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 1-3).

Hvis institutionen ikke på baggrund af klagen imødekommer den fuldt ud, og eleven/kursisten ikke har trukket sin klage tilbage, udarbejder institutionen sine eventuelle bemærkninger til klagen. Institutionen sender disse bemærkninger til eleven/kursisten, så de er modtaget af eleven/kursisten senest 7 dage, inklusive dage uden undervisning, efter, at institutionen har modtaget klagen. Eleven/kursisten har herefter mulighed for at fremkomme med sine eventuelle bemærkninger til institutionens bemærkninger til klagen, med en frist på 5 dage, inklusive dage uden undervisning. Sammen med klagen og sine eventuelle bemærkninger sender institutionen eleven/kursistens eventuelle bemærkninger til styrelsen hurtigst muligt og senest 4 dage, inklusive dage uden undervisning, efter, at institutionen har modtaget dem eller efter udløbet af elevens frist for at fremkomme med sine eventuelle bemærkninger.

Adgangen til at klage over en bortvisning, (jf. bekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 8), er ikke begrænset til retlige spørgsmål.

Klage over en sanktion har ikke opsættende virkning, medmindre institutionen henholdsvis styrelsen i ganske særlige tilfælde, navnlig hvor der er en væsentlig begrundet forventning om, at den påklagede afgørelse vil blive ophævet, træffer beslutning herom.

Gældende studie- og ordensregler

Version august 2024

Studie- og ordensreglerne evalueres hvert år i samarbejde med kursistrådet, senest i juni måned. Vær opmærksom på, at der kan forekomme opdateringer i løbet af året. 

 

;